گوگل روز چهارشنبه از این خدمات موسوم به "گوگل تاک" که سیستم تلفن اینترنتی را به "تیز پیک" (instant messaging) پیوند می زند و بر سیستم ای میل گوگل یا Gmail استوار است، پرده برداری کرد.
ارائه ترکیبی از "تیز پیک" و تلفن اینترنتی در نگاه اول عجیب به نظر می رسد، عمدتا به این دلیل که رقبای گوگل چه در زمینه تجربه و چه تعداد کاربران بسیار جلو هستند.
برای مثال برنامه "تیز پیک" شرکت AOL در مجموع 40 میلیون کاربر دارد و برخی از این خدمات برای بیش از یک دهه در بازار بوده است.
در زمینه تلفن اینترنتی نیز گوگل باید از مانعی بزرگ صعود کند. بزرگترین شرکت ارائه خدمات تلفن اینترنتی "اسکایپ" است که ادعا می کند در حال حاضر 51 میلیون کاربر دارد.
گوگل ممکن است سهم اصلی در بازار جستجوی اینترنتی را در اختیار داشته باشد، اما وقتی نوبت به این دو فن آوری می رسد کاملا عقب است.
اما آنچه گوگل امیدوار است باعث جلب کاربران به سیستم "تیز پیک" این شرکت شود، ارائه سیستمی است که اجازه می دهد کاربر بتواند با کسانی که به سیستم رقبای گوگل مجهزند ارتباط برقرار کند.
"ای او ال"، "ام اس ان" و یاهو سعی دارند اطمینان حاصل کنند که کاربران آنها نتوانند با کاربران سایر شبکه ها تماس برقرار کنند چون می ترسند گشودن سیستم هایشان به افت کنترل و کاهش درآمد منجر شود.
در مقابل خدمات "گوگل تاک" بر یک فن آوری سرگشاده (Jabber) که با هدف کمک به شبکه های مختلف برای تماس با یکدیگر ابداع شده است استوار است.